torsdag 14. mai 2009

Aktivitetene i PTF


Den første aktiviteten jeg hadde var ganske enkel, og jeg har jobbet med å utvikle aktivitetene fra gang til gang...det jeg synes jeg har klart bedre er å få inn flere aktiviteter i samme aktivitet. I den første aktiviteten gikk aktiviteten jeg hadde ut på å samle noen gjenstander i en pose, blant annet en ku, en bil og to andre ting, og snakke om disse gjenstandene sammen med de 4 barna jeg hadde med, og alle barna fikk en sjanse til å snakke. Etterpå brukte vi de samme gjenstandene i Kims lek.
Den andre aktiviteten synes jeg gikk mye bedre, og jeg hadde tema: følelser. Jeg begynte med å lese en bok om å være glad. så hadde jeg laget noen kort med bilder av ulike følelser, jeg viste frem disse og vi snakket om hvorfor man var f.eks lei seg, og om opplevelser. Jeg brukte kortene til neste aktivitet som var å mime, mime følelsen å være glad, å være trist, å være sint. Barna klarte det kjempebra. Til slutt skulle barna tegne en glad, sint, trist, gråtende person. De kikket på bildene og alle valgte forskjellige følelser å tegne så det var veldig bra. Den siste aktiviteten tok også lengst tid.
Den aller siste aktiviteten har jeg ennå ikke hatt, men skal ha den neste gang. Jeg skal her begynne med å dele ut kort til de 5 barna som skal bli, med bilder av forskjellige dyr. De skal ikke vise kortene til noen, men si lyden dette dyret lager høyt så skal de andre gjette hvilket dyr det er. Kortene skal jeg også bruke til miming. Barna skal mime dyrene. Neste aktivitet blir på en måte hovedaktiviteten. Jeg skal lese gullhår og de tre bjørnene, barna skal dramatisere. Til slutt ha en formingsoppgave der vi lager gullhår.

Ingen kommentarer: