torsdag 30. oktober 2008

Utplassering uke 41

I uke 41 var jeg utplassert på en barneskole, og det er også her jeg nå er i PTF. Jeg var i 3.klasse. Det er interessant og lærerikt å jobbe på barneskole, og det er morsomt å se hva man selv har lært en gang og hvordan det er. Jeg ble tatt godt imot, og ble plassert i en av de tre klassene. Der presenterte jeg meg for klassen og sa hvorfor jeg var der. Noen kjente meg igjen fra den første uka jeg hadde vært der, og smilte. Jeg var også på denne skolen første praksisuke vi hadde i begynnelsen av skoleåret. Da skulle vi prøve noe annet enn det vi hadde gjort før, derfor valgte jeg skole/SFO. Men den gangen var jeg i 2.klasse. Jeg likte meg godt her, og spurte om jeg kunne være her i PFT. Det kunne jeg. Og da jeg kom tilbake, ble jeg altså plassert i 3.klasse. Noen barn kan være litt utfordrende, men sånn er det vel overalt. Å jobbe med barn er morsomt, det gir deg noe, er veldig lærerikt, men er også krevende...








I 3.klasse denne uka var jeg litt i alle de tre klassene hver dag. Det ble litt mange og var litt forvirrende, fordi det blir ganske mange elever. Det som var positivt var jeg at ble kjent med alle.

Vi hadde en oppgave som gikk ut på kosthold og fysisk aktivitet, og jeg observerte barnas matpakker.





bArNaS mAtPaKkEr!
Alle hadde egentlig ganske forskjellige matpakker. Mange har grovt brød, som er veldig bra. I grovt brød finnes fiber som får fordøyelsen til å gå som den skal, og det hindrer forstoppelse, det gir næring og energi. Tarmene får noe å jobbe med. Andre igjen har helt vanlig brød, mens noen få har fint brød eller fine baguetter. Man skal helst spise grovt. Fint brød er det ikke noe næring i, og magen og tarmene jobber ikke med det. Det er tomme karbohydrater som ikke gir energi. Barn trenger energi for å kunne konsentrere seg og for å ikke bli slappe.

Som pålegg går det mest i salami, servelat, leverpostei, ost og kokt skinke. Man bør ikke spise salami hver eneste dag, fordi det er en del fett og ikke like mye næring som det f.eks er i leverposteien.
Veldig mange har med seg en slags frukt. Frukt inneholder karbohydrater som gir energi til hjernen og er derfor veldig bra og sunt. Frukt som de spiser er blant annet druer, gulerøtter, eple eller grønnsaker som agurk.
De aller fleste drikker ekstra lett melk eller lett melk, med unntak av de få som drikker vann eller saft.

Jeg spurte også barna hva slags fysiske aktiviteter de likte å holde på med..

HvA SlAgS fYsIsK aKtIvItEt LiKeR dU?
Jeg fant ut at de fleste barna faktisk likte fotball veldig godt. Dette var ikke bare guttene, men flere av jentene og. Det gikk mest i fotball egentlig.

Ingen kommentarer: