onsdag 19. november 2008

Aktivitet for barn 8 år


Aktiviteten jeg hadde var veiledet lesing med 3.klasse. Veiledet lesing:

Går ut på at jeg har en liten gruppe på 4-5 elever som er på samme lesenivå. Disse elevene har samme bok som meg, og alle sitter og følger med i denne boka. Jeg begynte med å introdusere boka, vise bildene og holde over teksten med hånda, så skulle de si hva de trodde dette bildet handlet om, og dette gjennom hele boka. Så leste jeg boka høyt med dem, og etter dette skulle hver enkelt lese boka for meg og de andre på gruppa. Da de leste vurderte jeg hver elev. Vurderingen kan gå ut på flyt, lesetempo, innlevelse, tonefall osv.

Vurdering kan være litt vanskelig ettersom jeg ikke har gjort det før og ikke har erfaring, men aktiviteten i seg selv gikk veldig bra synes jeg. Det var gøy og lærerikt. Jeg har hatt veiledet lesing en gang til etter dette, og skal fortsette med å ha det med samme gruppe.
For barn er det veldig viktig med mye bilder i boka. Det gjør at boka blir interessant og spennende å lese. Ofte blir bare tekst kjedelig slik at de ikke blir så motivert til å lese selv.

2 kommentarer:

Phung's blogg sa...

Fin blogg og veldig bra aktivitet som stimulerer språket til barnene:)!

Anne Marit sa...

Et fint innlegg i bloggen din. Du beskriver slik at det er lett å forstå hva du har gjort.