onsdag 10. desember 2008

Prøveeksamen desember 2008


Torsdag 04/12/08 hadde jeg prøveeksamen, og dette gikk ut på å planlegge å gjennomføre en aktivitet.

Kompetansemålene som jeg skulle synliggjøre i aktiviteten
Kompetansemålene vi måtte ha med var:
Helsefremmende arbeid:Drøfte hva omsorg innebærer for barn og unge i ulike aldre
Kommunikasjon og Samhandling: vise kunnskap om barn og unges utvikling
Yrkesutøvelse:Planlegge og gjennomføre enkle aktiviteter for ulike grupper og begrunne valg av aktiviteter med utgangspunkt i utviklingspsykologi.

Kompetansemålene jeg valgte å ta med var:
Helsefremmende arbeid: Gjøre rede for aktiviteter for barn og unge som kan fremme god psykisk helse
Kommunikasjon og Samhandling: Gjøre rede for hovedtrekk ved barns språkutvikling og gi eksempler på språkets betydning for personlighetsutviklingen
Yrkesutøvelse: Drøfte barn og ungdomsarbeideren som rollemodell for barn og unge

Aktivitet for barn 7 år
Mål for aktiviteten: Utvikle språket og leseferdighetene

Antall barn: Denne aktiviteten er for 7 åringer, det vil si 2.klassinger. Denne aktiviteten kan gjennomføres i en vanlig klasse, og det er da ganske vanlig med 20 barn. Det kreves konsentrasjon å sitte stille og høre på en fortelling, så jeg ville nok hatt litt færre barn. Fra 5-10 stk. Siden dette var prøveeksamen hadde jeg "et barn", men selvfølgelig er den ment for flere.

Temaet jeg valgte var kreativitet og fantasi.

Aktiviteten jeg hadde gikk ut på å ha en "adventsstund", men jeg gjorde ikke dette så klart når jeg hadde selve aktiviteten. Det jeg kunne ha gjort annerledes så det hadde blitt litt mer "adventsstund" istedet for "samlingsstund" var å skru ned litt på lysene og tenne stearinlys så det hadde blitt litt koselig. Det er jo normalt sett det man pleier å gjøre når man jobber i en klasse også. "Adventsstunden" gikk ut på å lese en julefortelling; snekker Andersen. Etter jeg hadde lest denne fortellingen hadde jeg en formingsoppgave. Barna skulle lage noe de selv ønsket ut fra fortellingen. Jeg la frem farget ark, glitter, fargeblyanter, stoff, papptallerkner, saks og lim. "Barnet" jeg hadde lagde en tegning med en nisse på som hun fargela og tok glitter på. På den måten, ved at de kan velge litt selv får de utviklet og brukt fantasien sin. I tillegg var målet mitt å stimulere språket, så jeg startet samlingen med å spørre på engelsk: what day is is today? osv. Etter fortellingen spurte jeg "barnet" om det var noen vanskelige ord. Da forklarte jeg et litt eldre ord: Omforladels..som var i fortellingen jeg leste. Og vi snakket om fortellingen og handlingen. Under aktiviteten hadde vi en samtale. Jeg lærte det er lurt med mange barn når man har en sånn aktivitet og spesielt med vekt på å stimulere språket siden da er det mange barn som kan delta i samtalen.

Ingen kommentarer: